Zum Inhalt springen

Choreografie als Therapie: Mit «Tonic» untersucht Simone Aughterlony, ehemalige Meg Stuart-Tänzerin und neuseeländischer Shootingstar der europäischen Tanzszene, die therapeutische Wirkung choreografischer Mittel und Methoden bei Beschwerden physischer und psychischer Art – explizit auch solcher, die einen gesellschaftlichen Ursprung haben. Gemeinsam mit Nic Lloyd durchläuft sie unter dem Einfluss farbentherapeutischer Elemente verschiedene Stadien des (Un-) Wohlseins. Wie funktioniert das Zusammenspiel von Seele und Körper; wie manifestiert sich Depression körperlich, wie Euphorie oder das Gefühl von Nichtigkeit? Auf der Suche nach Wegen zu Heilung und Genesung wühlen sie im Anekdotenfundus der Medizingeschichte und integrieren diese Informationen in die eigenen instinktiven Methoden zur Selbstheilung. Ob die choreografische Therapie auf einem Placeboeffekt beruht?«Tonic» entstand im Rahmen von «What’s next?», ein Theater-Generationen-Projekt. Tim Etchells, Autor und Regisseur der britischen Theatergruppe Forced Entertainment, Sheffield, hat Simone Aughterlony für diese Inszenierung vorgeschlagen und eingeladen.«Two people meet. They actually didn’t want to talk about their problems or at least they thought they didn’t but they end up staging and restaging their complaints, demanding some time to really search for a decent and definitive cure. They begin executing prescribed treatments to act as antibodies against obscure and mysterious pathologies. The movement patterns and structures become something like recipes for the improvement of the (in)human condition.Through the observation of each other’s progress they hope to find recognizable signs of recovery. Their method to unravel and make sense of the healing process is unruly. They encounter terrible side effects that create diversions that in turn also ask to be treated. They are confronted with the dubious placebo effect and ultimately, though they won’t stop moving, failure’s urgency. It is as much about formulating the sickness as finding a movement prescription to transform and remedy it. In an age of anxiety will something as simple as exposure to plain and bright colours provide some ease to our pain?‹Tonic› tries to imagine and test ‹choreographic treatments› for specific symptoms. It aims to open up a field of play whereby all known, yet to be discovered or completely fictionalized methods for a ‹healing path› are on offer and made available (audience included) for integration and adaptation.» (Simone Aughterlony)

An den Seitenanfang springen